Recensie: Hoe dan ook

In 2020 ontdekte ik fantasy boeken en laten we zeggen dat ze zowat mijn leven hebben overgenomen. Ik verloor mijn liefde voor contemporary (zeker romances) waardoor ik er maar zelden eentje las. In 2021 wil ik die liefde weer terugvinden, maar waarom wachten tot volgende maand om te beginnen? Toen ik hoorde waar Hoe dan ook over ging, wist ik meteen dat dit boek de eerste stap naar mijn doel kon zijn! Vandaag laat ik jullie weten of alles nog steeds volgens plan gaat!

Waar gaat Hoe dan ook over?

bol.com | Zomerburen | 9789463492027 | Rianne Robben | Boeken

AUTEUR: KARA MCDOWELL
UITGEVERIJ: MOON YOUNG ADULT
GENRE: YOUNG ADULT, CONTEMPORARY/ROMANCE
PRIJS: €19.99

Gemiddeld neemt een mens 35.000 beslissingen per dag. Dat zijn er zo’n 34.999 te veel voor Paige Collins, die voortdurend bang is om de verkeerde keuze te maken en constant getergd wordt door de vraag: ‘Wat als…?’ Neem nou de keuzevakken op school: moet ze kiezen voor beeldhouwen of toneel? Wat als ze voorbestemd was om een beroemde beeldhouwer te worden, maar haar talent verspilt aan een matige uitvoering van een toneelstuk van Shakespeare? En wat als ze in het beeldhouwlokaal zit en daar een koolmonoxidelek is, waardoor iedereen dood neervalt? (Akelig, maar mogelijk!)

Niet zo gek dus dat Paige verlamd raakt door keuzestress als ze moet kiezen tussen twee last minute opties voor haar kerstvakantie. Moet ze met haar beste vriend (en stiekeme crush) Fitz meegaan naar het romantische vakantiehuisje van zijn familie in de bergen? Of moet ze met haar moeder meegaan naar New York, een stad waar Paige haar hele leven al over droomt?

Op het moment dat Paige bijna ontploft van de keuzestress, grijpt het lot in. Paige glijdt uit op een gladde supermarktvloer en vanaf dat moment leidt ze twee parallelle levens. In het ene vertrekt ze naar New York, een stad waar ze verliefd op wordt… en waar ze valt voor de charmes van haar persoonlijke stadsgids. Het andere leidt naar de bergen waar Paige eindelijk een kans lijkt te hebben bij Fitz… tot haar angsten alles dreigen te verpesten.

Voordat Paige haar happy ending kan beleven, moet ze haar angsten zien te accepteren én overwinnen. En ze zal moeten inzien dat je niet perfect hoeft te zijn om liefde te verdienen.

Koop Hoe dan ook nu bij Standaard boekhandel, Libris,…en steun je lokale boekhandel!

Wat vond ik van Hoe dan ook?

“Het leven moet achterwaarts worden begrepen. Maar voorwaarts worden geleefd. […] Wat is tenslotte de zin van je een bepaald leven wensen, terwijl dat zeker bestaat in een parallelle wereld?”

Ik denk dat veel mensen in mijn omgeving verbaasd zullen zijn als ze lezen dat ik oprecht van dit boek heb genoten. Dit boek heeft duidelijk een kerst-vibe en, nou, ik sta niet bepaald bekend om mijn liefde voor kerstfilms en dergelijken. Zo, het is eruit! Hierdoor zal ik dus ook snel wegdeinzen voor boeken en films die die uitstraling hebben, maar iets aan Hoe dan ook trok me gewoon aan. Het concept zit sowieso al goed, al trok de zin “ze zal moeten inzien dat je niet perfect hoeft te zijn om liefde te verdienen.” me volledig over de streep!

Ik ben zó blij dat ik dit boek een kans heb gegeven. Het had zoveel kwaliteiten en liet me zien wat ik nodig had: een romcom kan ook diepgang hebben! Kara McDowell heeft karakters gecreëerd om van te houden, maar ze toch gebreken gegeven. Zo heeft Paige bijvoorbeeld mijn hart gestolen, maar toch wilde ik constant tegen haar schreeuwen omdat ze zo onzeker is. Ook voelen de karakters (en dialogen!) gewoon heel natuurlijk aan.

Om eerlijk te zijn was ik heel bang voor het romantische gedeelte van dit boek. Ik vreesde dat de relaties oppervlakkig zouden zijn, maar die angst was dus nergens voor nodig! Er was duidelijk chemie tussen de karakters en ik wilde gewoon zó graag dat ze samen eindigden zodat ze (hopelijk) gelukkig konden zijn! Het enige ding dat ik niet leuk vond aan dit onderdeel was sowieso dat het een beetje uitgerokken voelde. Telkens wanneer je dacht dat er iets ging gebeuren, kwam er iets tussen. Redelijk frustrerend als je het mij vraagt, maar ja, het hield me wel op het puntje van mijn stoel!

Ook niet onbelangrijk: dit boek heeft me laten lachen! Er waren gewoon oprecht grappige momenten en dialogen (de dynamiek tussen de karakters was geweldig!). Het werd perfect gedoseerd met de serieuze momenten, waarin het ging over Paige haar keuzestress en angstaanvallen. Dit werd zo goed gerepresenteerd! Als iemand die zelf een angststoornis heeft, kan ik echt zeggen dat ik me in Paige herkende.

Iets wat ook zeker benoemenswaardig is, is dat dit een boek is over een personage dat dealt met een angststoornis maar geen tragisch verhaal heeft. Het is juist hoopvol en haar mentale gezondheid wordt NIET geromanticeerd. Hoe geweldig is dat?! Ik wil hier ook nog aan toevoegen dat er een LGBTQ+ personage in dit boek zit en er geen big deal van wordt gemaakt!

Dus ja, dit was zeker een goede stap in de richting van weer verliefd te worden op contemporary/romance! Hoe dan ook is een verhaal waarvan ik het volgend jaar bij kerst weer hoop te lezen (al is het gewoon goed voor het hele jaar door!). Ik kijk al uit naar meer boeken van Kara McDowell (die trouwens echt superaardig is!) dus laten we hopen dat dat snel komt! Dit boek krijgt alvast een 4/5 van mij! Als deze verfilmd wordt kan ik misschien zelfs zeggen dat ik een geweldige kerstfilm heb gezien…ik hoop erop!

Bedankt Moon Young Adult voor de geweldige boekenclub met Kara McDowell en voor het opsturen van dit exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie.

Liefs,
Alissa